50+ zwemmen bij de KIS
Meer info? Neem contact op met secretariaat 0251-254714

  50+ zwemmen doet veel voor de gezondheid

dame in zwembad
Naarmate iemand ouder wordt begint het lichaam ook minder te functioneren. Spieren en gewrichten worden stijver, waardoor bewegen eigenlijk steeds moeilijker wordt. En dit zal steeds meer in het dagelijkse functioneren merkbaar zijn. Want het bewegen gaat steeds moeilijker en men raakt steeds meer aan huis gekluisterd.
Door het ouder worden en het daarmee gepaard gaande verlies van vaardigheden, kan de 50plusser erg onzeker worden over het eigen kunnen. Dit verlies zal dan ook in het dagelijkse leven ondervinden, waarbij bijvoorbeeld het doen van boodschappen al een zware opgave wordt. Meestal ontwikkeld zich door deze beperktheid een steeds negatiever zelfbeeld waardoor men in extreme gevallen zelfs geïsoleerd kan raken van de buitenwereld.
Maar door te gaan bewegen kunnen bovenstaande veranderingen sterk verminderd worden, waardoor de minder bewegelijk senior, een actieve 50plusser wordt. En bewegen in het water kan hierbij dus een grote rol spelen! Het vertraagd de vele veranderingen in het lichaam naarmate we ouder worden, welke we hier verder zullen bespreken. Ook laten we natuurlijk weten welke voordelen bewegen op deze veranderingen heeft.
 Motorische grondeigenschappen
Deze grondeigenschappen hebben te maken met bewegen en worden vaak de ‘algehele conditie’ genoemd. We kunnen deze onderverdelen in:

Botten en gewrichten
Het ouder worden heeft tot gevolg dat de botmassa wordt afgebroken, waardoor botten sneller kunnen breken. En aangezien de stevigheid van het lichaam steeds meer verdwijnt, kan de angst om te vallen ook steeds groter worden. Uiteindelijk kan het de 50plusser doen besluiten om niet meer te gaan sporten of überhaupt nog naar buiten te gaan.
Ook worden bij het ouder worden de gewrichten vatbaarder voor slijtage. Want het zogenaamde gewrichtssmeer functioneert steeds meer goed, waardoor de mobiliteit beperkt wordt. Bewegingen worden dan ook steeds meer met pijn uitgevoerd, wat natuurlijk geen goed doet aan de kwaliteit van het leven.
Maar deze afbraak kan, door te gaan bewegen, voor een deel worden tegengegaan en daarmee zorgen voor een betere mobiliteit. Voor de instandhouding van de botmassa is dan ook extra drukbelasting op de botten en gewrichten nodig. Met zwemmen en 50+ trainingen kunnen deze voor een deel worden verkregen.

Zwemmen bij Heliomare met KIS
zwembad Heliomare

Spieren en pezen
De spieren en bijbehorende pezen zorgen voor het maken van een beweging. Wanneer de 50plusser steeds minder actief wordt, gaat deze ook in spierkracht achteruit. Maar door een 50+ training kan de afname van de spierkracht wel sterk worden vertraagd: want de pezen blijven hierdoor gezonder en beter doorbloed, en de bewegingen gaan soepeler.
Bewegen in het warme water heeft als voordeel dat de spieren, pezen en gewrichten beter doorbloed raken. Hierdoor kunnen bewegingen soepeler worden uitgevoerd en zal het langer duren voordat er weer stijfheid optreedt. En daar is de 50plusser met ouderdomsklachten dan ook erg bij gebaat.
Want het zou zonde zijn als de klachten tijdens het sporten ervoor zorgen dat er nauwelijks bewegingen kunnen worden gemaakt. Maar gelukkig zorgt het warme water ervoor dat er een groot deel van de les kan worden bewogen.

Bij mensen die lichamelijk actiever en gezonder zijn, zullen bovenstaande eigenschappen minder snel veranderen. Bewegingen die in het dagelijkse leven worden gemaakt gaan makkelijker, de lenigheid wordt vergroot en de spieren zullen minder kracht verliezen. Het gevolg hiervan is een actieve 50plusser, met een gezonde leefstijl en welke is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van het leven.
Geestelijke aspecten:
Doordat de inactieve 50plusser steeds meer vaardigheden gaat verliezen, kan deze onzeker worden over het eigen kunnen. Zoals dingen vroeger gemakkelijk gingen, zo moeilijk gaat het nu. Dit kan het negatieve zelfbeeld steeds verder vergroten, maar is eigenlijk nergens voor nodig. Want het is immers niet uw schuld en gewoon een gevolg van het ouder worden. En uiteindelijk komen we hier allemaal mee in aanraking.
Maar we kunnen onze geestelijke aspecten wel trainen en ervoor zorgen dat onze hersenen zo optimaal mogelijk blijven functioneren. Want alhoewel sporten erg goed is voor de mentale gezondheid, zo kunt u deze niet alleen hiermee verbeteren. Want ook lezen, het doen van spelletjes, het maken van puzzels en vooral het hebben van sociale contacten, zorgen ervoor dat u geestelijk in goede conditie blijft.
Ontspanning:
Door het zwemmen en bewegen in het extra verwarmde water komt u in een toestand van algehele ontspanning. Een weldaad voor lichaam en geest.
KIS:
De KIS biedt u deze mogelijkheid aan in het extra verwarmde zwembad van Revalidatiecentrum Heliomare te Wijk aan Zee. In twee baden kunt u terecht voor uw zwemoefeningen, vrij-zwemmen of gewoon lekker ontspannen. U kunt zwemmen op de maandag of de dinsdag.

Toezicht
Onze zwem uren worden gemonitord door toezichthouders van de KIS. Dit zijn vrijwilligers die in het belang van uw veiligheid aan de kant staan om toezicht te houden op een veilig zwem uur.

Toezicht KIS

 

Veilig sportklimaat
De KIS voert het protocol gedragsregels begeleiders in de sport actief uit.


Lid worden:
U kunt op eenvoudige wijze lid worden van onze vereniging. Het zwembad van Heliomare bevind zich links achter de centrale balie bij de hoofdingang Heliomare. Een vrijwilliger van de KIS zorgt voor kaartverkoop en toezicht. U kunt daar uw inschrijfformulier verkrijgen. De eerste keer dat u komt mag u voor slechts € 1,-- meezwemmen! Het lidmaatschap kost u slechts € 25 per jaar en hiermee verschaft u zich het recht om badenkaarten aan te schaffen. Kijk voor de actuele informatie over de badenkaarten op onze website (www.dekis.nl) . U kunt ook als niet lid losse toegangskaartjes kopen, maar deze zijn uiteraard in verhouding duurder.

 

 

 

50pluszwemmenUw advertentie had hier kunnen staan. Al vanaf € 5,-- per maand bij de grootste en oudste sportvereniging 'aangepaste' sporten in Nederland!